zondag 9 januari 2011

Enkele links #2 hosting

Hosting, als je websites hebt of met een website wilt beginnen dan zoek je hosting. De kwaliteit bekijken en vergelijken doe ik bijvoorbeeld bij webhosters.nl. Zelf heb ik websites bij Yourhosting en 'dochter' Starthosting.

Vandaag zei een mede-vrijwilliger van de natuurwerkgroep de Driestruik (domein) dat hij sites bij Protagonist en VEVIDA heeft en dat hij domeinen registreert bij TransIP. Ik heb met alle drie die partijen geen ervaring.

In het kader van een 'discussie' op Archief 2.0 over hostingruimte voor een MediaWiki installatie kwamen PCextreme en D-Hosting naar voren.

Verder heb ik gekeken naar sites van mensen waarvan ik verwacht dat zij vanwege jarenlange ervaring met hun website en eigen installatiewerk al eens goed hebben gekeken en vergeleken. Ik kwam zo uit bij Web-Oke en bHosted.

Ik ben vervolgens middels 'tracert' eens gaan kijken via welke route(s) ik bij de betreffende websites / hosters uit kom en zie in de meeste gevallen dat zij hun webservers weer bij een 'groothandel' hebben draaien. Enkele van die 'groothandels' zijn Cyso (Starthosting), proserve (VEVIDA, Web-Oke), NedZone (bHosted) en Caveo (D-Hosting).

Protagonist blijkt gebruik te maken van Open Peering. TransIP en PCextreme zijn als ik het goed zie 'rechtstreeks' aangesloten op / bij de Amsterdamse Internet Exchange AMS-IX (Wikipedia: AMS-IX).

Nuttig: Emerce 100, zie ISP & Hosting

Enkele begrippen:
- Wikipedia: Webhosting;
- Wikipedia: Peering.

Terzijde:
- Als je Google in verwarring brengt;
- Managed Hosting voor Linux bij Rackspace Benelux.

'Te bekijken' providers...
- Antagonist;
- Byte (bij /via XS4ALL);
- Greenhost;
- Interconnect.

Geen opmerkingen: