donderdag 2 oktober 2008

Nieuwe ervaringen met de XO laptop (OLPC)

Gisteren zaten Len, Br@m, Frits en ik bij OpenWijs.nl in Maastricht samen om de mogelijkheden van de XO laptop verder te verkennen. Tjonge, wat kan er veel met dat apparaat. Bijzonder en krachtig vind ik de vele mogelijkheden die er zijn door de beschikbaarheid van mesh-networking. Dit betekent dat die leuke apparaten met elkaar kunnen praten, applicaties kunnen delen en via/bij een ander iets opstarten.

Eerst probeerden we de afstand tussen twee laptops te meten met Distance. Dat gaat op basis van de snelheid van geluid zo ontdekten we. Helaas bleek 'Distance' in de serre waar wij zaten niet erg nauwkeurig. We kregen waarden tussen 0.27 meter en meer dan 100 meter. Misschien gaat het in de buitenlucht beter?

Verder deelden we een document in Write en schreven daar gedrieën aan. We chatten met z'n vieren (Chat). Ik gebruikte een browser-sessie op de XO van Len en meer (Browse). Deze applicaties bieden dus door 'mesh-networking' enorm veel mogelijkheden om het samenwerken in het onderwijs te ondersteunen. Want daarvoor onderzoeken we de vele opties. Ik ben onder de indruk. En dat ben ik niet snel.

Daarna hebben we nog een afscheids-etentje voor Len gehouden. Frits en Liesbeth hebben ons heel gastvrij ontvangen. Het was heel gezellig en het eten lekkerrr.

Nu Len wat nieuwe uitrustingsstukken heeft gekregen kunnen we hem met een gerust hart naar Rama laten vertrekken. Nu maar hopen dat de logistiek rondom de levering van de XO's richting Nicaragua en Nederland vlot verloopt zodat iedereen snel aan de slag kan. Ik zie de inzet van de XO's met vertrouwen tegemoet. Het wordt zeker 'fun' en nieuwe ervaringen opdoen. Ontdekken wat kan (veel!) en wat niet (vast een paar dingetjes...).

Zo zoeken we op dit moment nog een mooie mp3 afspeelmogelijkheid. Die wordt standaard niet geboden om licentie- en dus, wat mij betreft, goede redenen. Flash installeren is al gelukt. Video filmpjes op het internet bekijken kan dus. Maar goed, de standaard beschikbare software ('Activities' genoemd) biedt al enorm veel mogelijkheden. De rest is 'extra' !

Albert, Babet, Br@m, Frits, Ger, Karel, Len, Liesbeth en Rob bedankt voor de mooie avond en het boeiende gezelschap! Floris en Nina jullie ook. Ik heb genoten.

Geen opmerkingen: