donderdag 29 mei 2008

Thuiswiki, één account voor alle wiki's

Vandaag zag ik dat ik mijn Wikipedia accounts kon samenvoegen (Speciaal:MergeAccount). Omdat ik pas een account (JoGnet) heb aangemaakt op de Engelse dacht ik laat ik dat doen. Het verliep vlot. Inlognamen en e-mailadressen worden bij elkaar gezocht en omdat ik in de Engelse een ander wachtwoord gebruik moest ik dat invullen. De Nederlandse Wikipedia is nu mijn 'thuiswiki'.

En ik lees na het samenvoegen dat ik me nu kan "... aanmelden bij iedere wiki van Wikimedia zonder een nieuwe gebruiker aan te maken; dezelfde combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord werkt voor Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks en hun zusterprojecten in alle talen....".

Ik vind het wel handig zo'n 'unified login' (project-overschrijdende aanmelding). Nu nog OpenID koppelen en dan kun je je online identiteit steeds beter beheren.

Maar waarom? Ik merkte laatst al dat een schermafbeelding die ik bij het Drupal artikel had geplaatst was verplaatst naar Wikimedia Commons. Gemeld wordt dat multimedia-integratie met commons:Wikimedia Commons essentiëler wordt. Om de drempel te verlagen voor mensen om deel te nemen is er nu dus de 'unified login'. Het is dus blijkbaar de bedoeling dat je je afbeelding upload op Commons om daarna op een Wikipedia pagina daar naar te verwijzen.

"... Wikimedia Commons, of kortweg 'Commons', is één van de zusterprojecten van Wikipedia. Het is bedoeld als centrale verzamelplaats voor mediabestanden, zoals afbeeldingen, geluidsbestanden en videobestanden...." lees ik.

De artikelen die ik heb aangemaakt in de Nederlandse Wikipedia zijn:
- H.323;
- Sysop;
- Sharable Content Object Reference Model (SCORM)
- Onthaasten;
- Simple living;
- Arcology;
- Marie-Claire van den Berg;
- Zandmaas.

In de Engelse heb ik CiviCRM geschreven.

Geen opmerkingen: