donderdag 22 mei 2008

Onderwijs, Erfgoed en ICT

Vanuit mijn kennismaking met open source Electronische Leeromgevingen (ELO's) zoals Dokeos waarvoor ik een tweetal keren een workshop heb verzorgd met Frits van Dokeos Nederland ben ik geïnteresseerd geraakt in het Onderwijs en ICT veld.

Nu kom ik net een leuk initiatief tegen dat ook nog raakt aan een ander interessegebied van me, namelijk erfgoed. En dan archeologie in het bijzonder.

Op de site InformatieProfessional (IP) las ik "... Het Onderwijs Media Platform is een nieuw platform voor digitaal erfgoed. Op dit platform kunnen de leerlingen zoeken in digitale bronnen van Beeld en Geluid, het Nationaal Archief en Naturalis. De video’s, foto’s en teksten die zij gevonden hebben, kunnen ze op hetzelfde platform verwerken in werkstukken en presentaties.

Het systeem maakt zo veel mogelijk gebruik van open source componenten en biedt ook de mogelijkheid om zelf bronnen toe te voegen....", bron: IP, 'Nieuw onderwijsplatform voor digitaal erfgoed', 22 mei 2008. Ik vind het goed dat ze voor open source componenten kiezen.

Op het bijbehorende docenten-blog lees ik 'Win 500 Euro voor de klas met de pOMP wedstrijd!' (pOMP = pilot Onderwijs Media Platform). Iets voor jou?

Geen opmerkingen: